La ruta “Josep Pla a l’Escala”

La ruta “Josep Pla a l’Escala”, novetat de l’oferta cultural del Museu de l’Escala per aquest 2020

Coincidint amb el final de l’exposició temporal “Pofessors de solitud. J. Esquirol, fotògraf – J. Pla, escriptor” que es pot visitar a l’Alfolí de la Sal – Museu de l’Escala fins el 16 de febrer, el Museu de l’Escala proposa una nova ruta que s’afegeix a la resta de rutes organitzades per conèixer el patrimoni de l’Escala.

Les primeres sortides organitzades dins la ruta “Josep Pla a l’Escala” estan programades pels propers dissabtes 15 i 29 de febrer. El punt de trobada serà l’Alfolí de la Sal – Museu de l’Escala i serà necessària reserva prèvia per una activitat de 90 minuts de durada i amb un preu per persona de 5€. La ruta anirà a càrrec de Lurdes Boix,  directora del Museu de l’Escala i del Museu de l’Anxova i de la Sal.

Aquesta visita guiada que arrenca a l’Alfolí s’ha concebut amb l’objectiu de donar a conèixer els espais que Josep Pla acostumava a freqüentar quan es va instal·lar a l’Escala l’any 1940. Qui vulgui participar en la visita coneixerà on va viure en Pla, damunt de l’antic salí al port d’en Perris; on estava el Café de can Bofill, on anava cada dia matí, tarda i vespre; les antigues drassanes Sala, on s’hi feu construir el llagut “Mestral”; l’antiga fonda de ca la Nieves,on hi anava a menjar, entre d’altres espais i racons que Pla va viure i que testimonià mitjançant els seus escrits, en pàgines on descriu la manera de ser i viure dels escalencs, una manera, segons ell, condicionada per un clima, una geografia i un context històric ben determinat.

L’estada a l’Escala i les visites amb l’Hermós que hi feia estan reflectides en les pàgines de la seva Obra Completa i l’Escala apareix a El quadern gris, Tres guies, El meu país i Aigua de mar. De fet a Aigua de mar, Pla descriu la vida marinera de forma magistral, retratant el dia a dia dels pescadors de l’Escala i d’altres indrets de la Costa Brava. En aquestes narracions marineres Pla vindica el seu concepte de viure lliurement, mitificant la saviesa dels qui tenen la capacitat de viure amb el que es té al’abast, n’admira l’instint.

Aquesta nova ruta, que es suma a les ja s’ofereixen des del Museu de l’Anxova i de la Sal i des del Museu de l’Escala, neix per quedar-se i establir-se de forma periòdica per donar a conèixer un aspecte del patrimoni de l’Escala fins ara poc conegut pel visitant i l’interessat.

Més endavant informarem de les properes dates en les quals es podrà seguir aquesta ruta sobre Josep Pla i l’Escala.